현대인의 스마트폰 이용이 증가하면서, 스마트 애플리케이션도 우리 삶과 밀접한 수단이 되고 있다. 인구 고령화에 따른 건강에 대한 관심을 반영하여 헬스케어 애플리케이션의 수요가 증가하고 있다. 본 연구는 모바일 헬스케어 애플리케이션 수용에 관한 연구로서 건강신념모형(HBM)과 통합기술수용모형(UTAUT) 이론을 기반으로 헬스케어 애플리케이션의 건강행위와 기술적인 특성에 맞는 요인을 분석하였다. 또한 이러한 요인들의 수용에 관련 사용자의 이용의도와 실제사용에 유의한 영향을 주는지에 대한 고찰을 실시하였다. 더불어 이용의도를 매개변수로써 실제 이용에 대한 영향을 미치는 요인에 대한 검증도 실시하였다. 본 연구의 독립변수는 기존 UTAUT모델에서 이용의도에 영향을 미치는 핵심 변수로 검증된 4개의 변수인 ‘성과기대’, ‘노력기대’, ‘사회적 영향’, ‘촉진조건’에 건강신념모형에서 정의된 ‘질병에 대한 심각성 인식’, ‘질병에 대한 민감성 인식’ 그리고 ‘지각된 장애요인’을 추가하였다. 이를 토대로 스마트폰 사용자 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 분석방법은 구조방정식모형분석(SEM분석) 방법을 사용하였으며, 가설 검증의 신뢰도를 높이기 위해 SPSS를 이용하여 변수에 대한 기술통계분석, 요인분석, 정규성 검증, 상관관계분석, 신뢰도와 타당성 분석을 실시하였다. 그 다음 ‘2단계 접근법(two-step approach)’에 따라 AMOS를 이용하여 확인적 요인분석을 실시하였다. 연구의 타당성을 높이기 위해 측정모형의 타당성은 집중타당성과 판별타당성으로 구분하여 검증하였다. 그 결과는 모든 측정변수들이 통계적으로 유의하고 모형에 부합한 것을 확인하였다. 수정지수를 이용해서 제안모델의 적합도를 향상시키고 수용이 가능한 수준에서 구조적 관계가 성립한 것으로 나타났다. 구조방정식 모형분석으로 기본 가설들을 검증하였고, 이용의도의 매개효과를 확인하기 위해 AMOS에서 Bootstrap를 이용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 우선 ‘사회적 영향’과 ‘질병에 대한 심각성 인식’이 이용의도에 대해 영향을 미친 것으로 나타났고, ‘촉진조건’, ‘질병에 대한 민감성 인식’ 그리고 ‘지각된 장애요인’이 실제이용에 영향을 미친 것으로 나타났다. ‘사회적 영향’과 ‘질병에 대한 심각성 인식’은 매개변수인 이용의도를 통해 실제 이용에 대한 간접적인 영향이 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 함의는 선행연구와 달리 UTAUT모델을 기반으로 건강신념모형의 핵심변수가 외부변수로 결합된 새로운 연구모형을 만들어서 모바일 헬스케어 애플리케이션 수용에 영향을 미친 요인을 탐색함에 있다. 모바일 헬스케어에 대한 관심 증대와 시장의 높은 성장 가능성을 고려할 때 본 연구의 결과를 바탕으로 정부의 헬스케어 애플리케이션의 활성화 방안과 고도화 추진 정책, 헬스케어 개발 기업의 지원 정책 등 실시에 유용한 자료가 될 것으로 생각된다. 뿐만 아니라 기업의 헬스케어 애플리케이션 영업전략, 지원 전략 그리고 개발전략 등 기업 활동전략 수립에 대한 학문적, 실무적인 시사점을 제시하였다는 측면에서 의의가 있다.
With the growth in smartphone users, mobile application is increasingly closely linked to our life. As the aging population is on the rise, people are attaching more and more importance to health. This also enlarges the demand for health care application. Focusing on health care application and based on health belief model and the technology acceptance model, efforts were made in the paper, by literature review, to study the health behavior and technological characteristics of health care application. Targeted analysis was made of relevant factors, in an attempt to ascertain whether these factors exert any influence on the intention to use and actual using behavior of users, from the theoretical perspective. Besides, with the intention to use serving as medium variables in the paper, efforts were made to study whether there was any factor indirectly influential to actual use. Independent variables of the paper: the addition of HBM’s ‘Perceived Susceptibility’, ‘Perceived Severity’ and ‘Perceived Barriers’ while testing the UTAUT model core variables ‘Performance Expectancy’, ‘Effort Expectancy’, ‘Social Influence’ and ‘Facilitating Conditions’, which were influential to the intention to use. The research hypothesis was based on smartphone users. Structural Equation Modeling(SEM) served as the primary research approach. To improve the reliability of hypothesis testing, technical statistics and analysis, relevant factor analysis, test of normality and correlation analysis were performed among all variables with SPSS. Then deterministic analysis was conducted with AMOS based on two-step approach. To improve the reliability of model adequacy inspection, the model-inspection adequacy was classified into centralized adequacy and discriminant adequacy. The inspection results showed that all the inspection variables were statistically significant, and the model met the essential requirements. With the adoption of practice index, the model fitness improved. Besides, assumptions presented in the paper were analyzed with SEM, and tested with the Bootstrap approach of AMOS by using the media effect of intention. The research results are shown as follows: ‘Social Influence’ and ‘Perceived Severity’ had an influence on the intention to use; ‘Facilitating Conditions’, ‘Perceived Susceptibility’, and ‘Perceived Barriers’ affected the actual use. ‘Social Influence’ and ‘Perceived Severity’ exerted an indirect influence on actual using behavior through the medium variable ? the intention to use. The paper is of referential significance, both academically and practically. Different from previous studies, HBM core variables were introduced into the paper, based on UTAUT model, as exogenous variables for the first time, and used as a completely-new integrated model to ascertain which factors would affect the use of health care application. Besides, with the rise in people’s concern about health care application and the rapid development of the market, the research results of the paper can be used by enterprises to collect marketing and development strategies. Also they can be used by governments as reference for the promotion and policy-making of health care application.